Zaterdag 7 augustus 2010 Mount Rushmore&Deadwood - Reisverslag uit Rapid City, Verenigde Staten van Eric Lommen - WaarBenJij.nu Zaterdag 7 augustus 2010 Mount Rushmore&Deadwood - Reisverslag uit Rapid City, Verenigde Staten van Eric Lommen - WaarBenJij.nu

Zaterdag 7 augustus 2010 Mount Rushmore&Deadwood

Door: lilianeneric

Blijf op de hoogte en volg Eric

08 Augustus 2010 | Verenigde Staten, Rapid City

Zaterdag 7 augustus 2010 Rapid City

Vanochtend vertrokken we na ons ontbijt richting Mount Rushmore. Bij Mt. Rushmore zijn begin 20e eeuw in de rotsen 4 presidentshoofden uitgehouwen: George Washington, Thomas Jefferson, Abraham Lincoln en Theodore Roosevelt. We hadden op de weg naar Rushmore de scenic highway Iron Mountain Road genomen waarbij je vanuit een van de nauwe tunnels waardoor we moesten rijden al zicht had op de 4 hoofden.
Toen we kwamen aangereden bij het park was het al aardig druk en net als de afgelopen dagen waren er ook weer veel bikers. De auto moesten we in een parkeergarage stallen en toen gingen we naar het Visitors Center voor een goede plattegrond. Als eerste begonnen we met het eerste terras waar foto’s van veraf gemaakt konden worden. Vervolgens volgden we een aantal korte trails waarbij we dichter bij de beelden kwamen en uiteindelijk werd je weer door de studio’s van de beeldhouwer gevoerd. Het was best leuk een van de Amerikaanse iconen van dichtbij gezien te hebben en een beetje meer van de geschiedenis ervan te weten maar de verheerlijking van de beeldhouwers ging ons te ver en we gingen er dan ook vandoor. We vervolgden onze trip naar Hill City. Daar aangekomen verkenden we eerst de hoofdstraat. Men had de hoofdstraat afgesloten voor auto’s en er mochten alleen motorrijders komen. Langs de hele straat en in het middenstuk waren honderden Harley-Davidsons geparkeerd. Ondertussen was het tijd geworden voor de lunch en vonden we een restaurantje met het interieur van hoe wij ons de restaurantjes uit de films voorstelden uit de 50er en 60er jaren. Dit zag dan ook best leuk uit. Toen we klaar waren met eten vervolgden we onze weg naar Deadwood. Deadwood is een historisch stadje vooral bekend uit de periode eind 19e en begin 20e eeuw van de goudzoekers. Hier is Wild Bill Hickock op 2 augustus 1876 al pokerend van achteren vermoord in een saloon. Wij zijn later in de saloon een pilsje gaan drinken die qua interieur het meeste overeenkomt met het interieur uit die tijd. In deze saloon was Wild Bill vermoord maar na de laatste brand hadden de salooneigenaren de oorspronkelijke saloon aan de overkant van de straat herbouwd. Maar eerst was het tijd voor een bezoek aan het museum. In dit klein museum waren er een hoop foto’s van de bekendste inwoners uit de hoogtijdagen. Na het museum bezochten we dus bovengenoemde saloon en vervolgens de bar van Kevin Costner . Aan de muur hingen allerlei foto’s en attributen uit zijn films. Onder andere hing er zijn kostuum uit Dances with Wolves en Waterworld. Opvallend is dat alle bars gedeeltelijk een drinkgedeelte hebben en voor de rest gokautomaten waar flink gebruikt van gemaakt werd. Alle bestaande winkels waren tijdelijk verbouwd tot etalages van alle Sturgis motorattributen: T-shirts, leren jasjes, bandana’s, etc etc.
Als laatste deel van ons bezoek aan Deadwood gingen we naar de begraafplaats. Toen we onze entreeprijs !! van 1 dollar betaald hadden bezochten we de graven van “Wild Bill” Hickock en in het graf ernaast Martha “Calamity Jane” Canary. Calamity Jane heeft een veel betere naam opgebouwd dan ze daadwerkelijk verdiende. Wild Bill was vroeger een scherpschutter , een tijd lang marshal en legerscout en werkte later bij de shows van William Cody, de bekende Buffalo Bill. In de buurt van de graven van Wild Bill en Calamity Jane lag ook het graf van Potato Creek Johnny. Dit was een lokale bekende goudzoeker die in latere jaren veel reclame voor Deadwood had gemaakt en de enige dode bij de stadsbrand van 21 februari 1943. Hij was toen doof en men vermoed dat hij daardoor niet de alarmsignalen heeft gehoord en de brand dus niet heeft overleefd. Na al deze historie werd het tijd om onze weg te vervolgen. Op weg naar Rapid City kwamen we langs Sturgis maar gezien alle motorgebrul dat we al de hele dag gehoord hadden besloten we niet in het centrum van alle festiviteiten te stoppen maar dit wijselijk over te slaan en direct door te rijden. Toen we onze auto in het centrum van Rapid City geparkeerd hadden, verkenden we het centrum. Dit is mede bekend doordat op de hoeken van een aantal straten de beelden van 39 Amerikaanse presidenten stonden. We kwamen langs de oude brandweerkazerne en daar was nu een leuk restaurantje met buitenterras gevestigd. Omdat het nog steeds een graad of 30 was zochten we een plekje in de schaduw en bestelden daar ook ons avondeten. Dit smaakte goed en toen was het tijd om weer terug te gaan naar ons hotel.