New York Harlem and Upper West Side - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Eric Lommen - WaarBenJij.nu New York Harlem and Upper West Side - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Eric Lommen - WaarBenJij.nu

New York Harlem and Upper West Side

Door: Eric Lommen

Blijf op de hoogte en volg Eric

21 Juli 2014 | Verenigde Staten, New York

Vandaag staat een grote wandeltocht in Harlem en Upper West Side op het programma. Na een kop koffie op onze kamer vertrokken we met de metro richting Harlem. Daar aangekomen gingen we op zoek naar een geschikt ontbijtadres maar vonden niet echt iets vertrouwds. Daarom besloten we het een keer bij McDonalds te proberen. Daar bestelden we zompige pannekoekjes en gore koffie en aldus waren we weer voor de rest van onze vakantie van die troep genezen. Na dit "geslaagd" experiment begonnen we met onze wandeling. Het eerste stopmoment was bij de Abyssinian Baptist Church. Alleen op zondag mogen touristen de kerkdiensten meevolgen. Hier is Adam Clayton Powell Jr, burgerechtenactivist, Congreslid en Afro-Amerikaanse held, predikant geweest. Vervolgens kwamen we langs allerlei uitnodigende eettentjes. De volgende stop was het Apollo Theater. Hier hebben in het verleden o.a. Ella Fitzgerald, James Brown, Lauren Hill en Michael Jackson opgetreden. Toen we er langs liepen was men alles in gereedheid aan het brengen voor de premierevoorstelling vanavond van de film over het leven van James Brown. De rode loper lag al klaar! De volgende stops waren de Riverside Church, met 120 meter de hoogste kerk van de Verenigde Staten en gemodelleerd naar de gotische kathedraal van Chartres en het zwaarste carillon ter wereld, en Grant's Tomb. In dit op een na grootste mausoleum van Noord-Amerika liggen de 18e president, generaal Ulysses S. Grant en zijn vrouw opgebaard. Grant is een held uit de Burgeroorlog. De volgende halte was de Columbia University. Op dit enorme terrein was het bekendste gebouw het Low Memorial Library, waar we ook even binnen konden kijken in de foyer. Buiten staat een bronzen standbeeld Alma Mater. In haar gewaad is een uil , het symbool van wijsheid, verborgen. Het verhaal gaat dat elke student van een nieuwe lichting die als eerste de uil weet te vinden uiteindelijk met de hoogste cijfers afstudeert. Uiteraard konden wij niet weg voordat wij ook de uil wisten te vinden en Lilian vond hem als eerst. Toen we het campusterrein verlieten was de volgende stop de St. John the Divine kathedraal. Met de bouw is in 1891 begonnen en er wordt nog steeds aan gebouwd. In april komen ieder jaar tientallen fietsers naar de kerk om hun fiets te laten zegenen. Toen we de absurde entreeprijs hoorden sloegen we een bezoek maar over. Het was tijd voor een kop koffie en niets beter dan bij de Hungarian Pastry Shop. Daar komen veel studenten en we kozen cappuccino en heerlijke tiramisu. Deze beviel zo goed dat we spontaan onze reisgids lieten liggen en dus weer twee straten terug moesten. We liepen verder en kwamen via Toms Diner (van Seinfeld en het liedje van Suzanna Vega) en via het Riverside Park met prachtige lanen uiteindelijk aan het water terecht. We lunchten bij de Riverside Boat Basin en hadden prachtig uitzicht over het water. Bij het vervolg van onze wandeling kwamen we door West 76th Street met prachtige townhouses en rowhouses en op de hoek met Columbus Avenue stonden de Aylsmere appartementen in renaissancestijl. Uiteraard konden we een bezoek aan The Dakota niet overslaan. Hier had John Lennon een apartement en is op het trottoir doodgeschoten. Yoko Ono woont er nog steeds. We liepen naar de overkant van de straat naar de Strawberry Fields, een klein plekje van Central Park. Hier komen fans bijeen, leggen bloemen en zingen liedjes van Lennon. Aangezien de rest van de route alleen nog langs eettentjes leidden, besloten we de rest over te slaan en liepen het Central Park in. Op een groot grasveld hebben we een klein uurtje pauze gehouden in het gras (met heel veel anderen) en kwam iemand langs die ons een paar biertjes verkocht. Tja, het leven is soms nog niet zo slecht. We liepen langzaam dwars door de stad, via Carnegie Hall, terug naar ons hotel en rest alleen nog de keuze waar we vanavond gaan eten.