Een relaxed dagje Bukhara - Reisverslag uit Buchara, Oezbekistan van Eric Lommen - WaarBenJij.nu Een relaxed dagje Bukhara - Reisverslag uit Buchara, Oezbekistan van Eric Lommen - WaarBenJij.nu

Een relaxed dagje Bukhara

Door: Eric Lommen en Lilian Lechner

Blijf op de hoogte en volg Eric

07 Augustus 2015 | Oezbekistan, Buchara

Vrijdag, 7 augustus 2015

Relaxte dag Bukhara

Vandaag onze laatste volledige dag in Bukhara. De wekker stond weer vroeg, zodat we om half acht aan het ontbijt konden zitten. Dat hadden er dus meer gedacht, want het was al behoorlijk druk aan het ontbijt.

Vanochtend staat het zomerpaleis van de emir op het programma, waar hij tot 1920 heeft gewoond. We hielden een taxi aan die ons voor een redelijke prijs er naar toe bracht en na een uurtje weer terug zou brengen. We waren er te vroeg en moesten nog even wachten totdat de poorten open gingen. Net binnen kregen we al een gids achter ons aan, maar de jongen wist net die leuke details te vertellen die de rondleiding leuk maakte. Zo vertelde hij hoe ze hadden bepaald waar het zomerpaleis zou moeten worden gebouwd. Ze hingen in diverse wijken van de stad vlees op en waar dit het langst goed zou blijven was het het koelst en daar werd het paleis gebouwd.
De emir woonde er met zijn moeder en zijn vier vrouwen (een moslim mag er maximaal 4 hebben). In een ander gebouw woonden de harem van 40 concubines. Een centraal punt was een groot aangelegd meertje. De emir zat op een hoge troon bij het meertje waar de 40 concubines in rond dartelden. Hij wierp vanaf zijn zetel een appel naar de meest beminnelijke, en die mocht met hem dan de nacht doorbrengen als ze de appel ving.
Een uurtje was inderdaad lang genoeg voor het bezoek en om tien uur stond de taxichauffeur ons buiten op te wachten en bracht ons terug naar het centrum. Daar besloten we een bezoek te brengen aan de gevangenis van de Ark, waar onder andere de 2 Britten in de Pit gevangen hadden gezeten. In een 'museumpje' een uitstalling van martelwerktuigen en oude foto's van vroegere tijden. Daar zaten wel een paar juweeltjes tussen.
We liepen terug door de hitte en stopten bij de Silk Road Spices, een theehuis met diverse kruidenthee's en kruidenkoffies. Erg relaxed, allerlei speciale thees en koffies met daarbij allerlei lokale lekkernijen. Na deze high tea nog ff de stad in en daarna aan de lunch met een lekker lagman soepje (de uzbeekse noedelsoep). Daarna nog even aan het meertje gezeten, ff geinternet in ons hotel en toen voor een paar uurtjes rust terug naar onze kamer.
Om half vijf weer op pad en toen was goed te merken dat de ergste hitte uit de lucht was, mede door een lekker briesje. Op de pleinen was het nog lekker rustig en tijdens de wandeling kwamen we bij een koffiebar uit met erg goeie capuccino. Daar lekker lang gezeten, ondanks 2 luidruchtige zelfingenomen Duitsers achter ons. Omdat we nog een uur tijd hadden voordat we aan onze gereserveerde dinertafel konden, was een lekker pilsje aan het meertje een niet te missen opportunity. Ook hier liepen de aanstaande bruidspaartjes rond en werden in diverse poses gefotografeerd. Uiteindelijk werden we toch weer afgezet, het tapbiertje was duurder dan flessen bier, maar ja, mokken lost niks op en het heeft goed gesmaakt.
Om acht uur zaten we weer aan dezelfde tafel als gisteren bij Minzifa, en het eten was weer uitmuntend. Vandaag geen salade als starter maar Cheeseballs, erg lekker gekruide kaasballetjes. Het hoofdgerecht was uitermate geslaagd en we sloten af met een gedeeld fruittoetje en een potje thee. Nu nog ff internetten en dan naar de kamer. Morgenvroeg moeten we om 7 uur aan het ontbijt zitten, want om half 8 worden we opgehaald en naar het treinstation gebracht. Daar vertrekt om twintig voor negen onze trein naar Samerkand.

• 07 Augustus 2015 - 19:52

Eric:

Ik dacht begrepen te hebben dat het eten 'spartaans' zou zijn, tot nu toe lijkt het culturele en culinaire in ballans te zijn! Veel plezier nog!