Van Samarkand naar Tasjkent per trein - Reisverslag uit Tasjkent, Oezbekistan van Eric Lommen - WaarBenJij.nu Van Samarkand naar Tasjkent per trein - Reisverslag uit Tasjkent, Oezbekistan van Eric Lommen - WaarBenJij.nu

Van Samarkand naar Tasjkent per trein

Door: Eric Lommen en Lilian Lechner

Blijf op de hoogte en volg Eric

10 Augustus 2015 | Oezbekistan, Tasjkent

Maandag 10 augustus 2015, Van Samarkand naar Tasjkent per trein

Vandaag wordt een relaxte dag. Vanmiddag worden we om vijf uur opgehaald en naar het treinstation gebracht. De trein vertrekt om 6 uur en doet er twee uurtjes over naar de eindbestemming.
We zaten om acht uur aan het uitgebreide ontbijt en na het ontbijt hebben we alvast uitgecheckt. De eerste stop was een oud moskeetje wat ondertussen niet meer dienst deed. Aangezien we net iets sneller ons geld uitgeven dan gedacht, was de volgende missie geld wisselen op de bazaar. Volgens de Lonely Planet kon dat daar, maar als je ze een keer nodig hebt dan spreekt niemand je aan. Normaal wordt je 5 keer aangesproken of je geld wil wisselen als dat nog niet nodig is. De transactie was dus niet gelukt. We liepen terug over Registon en doken daar een grote supermarkt in. Daar was bijna alles te krijgen, wij hielden het bij een ijsje.
We liepen een park in en pestten daar een liefdeskoppeltje weg door naast hun te gaan zitten op het enige bankje in de schaduw. In de schaduw was het goed uithouden en hebben we een tijdje zitten lezen totdat het tijd was voor onze lunch: kaaspizza met een milkshake en een goede capuccino toe. Daarna het stadspark in het Russisch deel bezocht met de lokale kermis. Vervolgens weer richting ons hotel. Daar hebben we met een pilsje erbij de tijd gedood totdat het tijd werd de bagage te halen want de chauffeur stond al te wachten. Hij bracht ons in notime naar het treinstation.
Daar aangekomen begonnen de talloze controles en we moesten herhaaldelijk ons paspoort en ticket laten zien. Uiteindelijk waren we er door en op naar onze snelheidstrein. Deze trein zou ons met zo'n 155 km/u naar Tasjkent brengen. De coupé was redelijk luxe, o.a. airco, gratis koptelefoontjes, muziek en film en de stewards kwamen met snacks en drinken langs. Rond twintig over acht kwamen we aan en onze chauffeur stond al op ons te wachten. We moesten een flink stuk met de bagage langs een drukke weg lopen alvorens we bij onze taxi aankwamen. Nog een stukje rijden en toen kwamen we bij een echt ouderwets russisch hotel aan. Ach ja, er staat een bed in en we hebben een eigen doucen met toilet. Morgenvroeg om acht uur vertrekken we weer, dus we redden ons wel. Voor het avondeten zijn we via wat afslagen naar een hoofdstraat gelopen en daar een (magnetron)hamburger en wat vette frietjes genuttigd. De periode van het minder lekkere eten lijkt nu dan toch te zijn begonnen... Op de terugweg verliepen we ons ook nog in het donker.
Nu nog ff douchen, Johnny English in het Oezbeeks op de tv, en dan slapen!

• 11 Augustus 2015 - 14:27

Marg:

Mm...dat klinkt inderdaad ietsje minder smakelijk (die kleffe frietjes met die magentronburgrer). Maar ik geloof dat we nog niet meteen medelijden hoeven te hebben hé. Veel plezier nog verder daar in de Stan-Landen