Finally Bishkek - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van Eric Lommen - WaarBenJij.nu Finally Bishkek - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van Eric Lommen - WaarBenJij.nu

Finally Bishkek

Door: Eric Lommen en Lilian Lechner

Blijf op de hoogte en volg Eric

21 Augustus 2015 | Kyrgizië, Bisjkek

Vrijdag 21 augustus 2015, Bishkek

Vandaag hebben we een lange reisdag voor de boeg. Na het ontbijt gauw de bagage ingeladen en op weg naar Bishkek, de hoofdstad, voor afsluiting van onze topvakantie.
De wegen waren best redelijk en we schoten goed op. Omdat we al om 11 uur in Cholpon Ata waren, een badplaats voor vooral Russen en mensen uit Kazachstan, vroegen we of er nergens in de buurt iets interessants was om de tijd te doden. We werden afgezet bij een soort Cultureel Centrum, een ondefinieerbare plek met allerlei gebouwen over allerlei religies en beelden van bekende Kirgiziese mensen. We zagen op een foto dat Boris Jeltsin ook ooit hier was geweest.
We hielden het hier een uurtje vol en dat was een betere lunchtijd. We reden naar een nabij gelegen restaurant. Het eten was redelijk, helaas was het kippevlees vol botjes. De groenten en de frietjes waren wel okee.
De reis werd voortgezet en na een paar uurtjes rijden kwamen we in de buurt van Burana. Hier heeft in de 10e en 11e eeuw een nederzetting gelegen en op een veld had men een hoop uitgehouwen stenen met mannenfiguren en dieren bij elkaar gezet die men in de buurt op diverse lokaties had gevonden. In het museumpje waren allerlei bronzen sieraden en gebruiksvoorwerpen tentoongesteld die men hier had gevonden. We beklommen de toren via een hele nauwe trap met hoge tredes in de binnenkant. Het was erg donker en nauw en op de terugweg werd het problematisch toen wij naar beneden gingen en er net toeristen omhoog aan het komen waren. Maar ook dat kwam goed. Onderweg kocht onze chauffeur een paar kilo aardbeien voor thuis, waar wij ook nog een gedeelte kado kregen. Rond 6 uur kwamen we in Bishkek aan en werden bij ons hotel gedropt. We namen afscheid van onze chauffeur en onze gids en gingen naar onze kamer om ons te installeren.
Voor het avondeten hadden we een restaurant in de buurt uitgezocht dat volgens de LP best goed was. Toen we er zaten kregen we een russische menukaart voorgeschoteld en 1 bediende sprak drie woordjes engels. Dat viel dus ff tegen. Het was onmogelijk om iets te bestellen, die we een hielden het maar even bij Piva, bier dus. Daarna een tweede poging bij een ander restaurant. Nu 200 meter verder naar Arzu Style. Wow, wat een verademing, personeel dat Engels spreekt, Engelstalig menu, mooie klassieke sfeer, grote mooie outdoor seating. Dit is ook een van de toprestaurants van Bishkek, dus echt van een andere orde. Vooraf 2 heerlijke salades, hoofdgerechten met 2 bijgerechten, lekkere biertjes. En dat alles voor omgerekend zo'n 24 Dollar, dus 12 Dollar per person, life is good!!! We weten nu al waar we morgen het afscheidsdiner gaan doen. We liepen dan ook zeer tevreden terug naar ons hotel.

Tags: Bishkek, burana