Op weg naar de gouden circel - Reisverslag uit Laugarvatn, IJsland van Eric Lommen - WaarBenJij.nu Op weg naar de gouden circel - Reisverslag uit Laugarvatn, IJsland van Eric Lommen - WaarBenJij.nu

Op weg naar de gouden circel

Door: Lilian

Blijf op de hoogte en volg Eric

01 Maart 2017 | IJsland, Laugarvatn

Op weg naar de gouden circel

Gisteravond laat kregen we een wake up call, het Noorderlicht liet zich weer zien. Dus half slapend snel aankleden en naar buiten de kou in. Heel mooi, activiteit over de hele breedte van de horizon. En dit keer iets minder wind waardoor het wat minder koud aanvoelde. Mooie afsluiting van een druk dagje
Vanmorgen na het ontbijt weer op weg, dit keer terug een stuk over dezelfde weg, daarna afbuigen richting Gouden circel. Onderweg nog wat stops gemaakt, eerst bij een plek waar mensen stenen neerleggen voor een goede reis. Hier is lang geleden een boerderij verwoest door een vulkaan uitbarsting. Daarna door en een flink lange wandeling gemaakt richting zwarte kust. Via een pad van 64 paaltjes (zelf geteld want het bleek n stuk langer dan gedacht) van 50 meter heen en weer terug. Aan het eind kom je op een zwart strand/ duingebied omringd door de zee en in de verte de witte bergen en gletchers. En midden op dat strand ligt een vliegtuigwrak, uitdagend met de neus iets omhoog. In 1973 stortte hier een US NAVY DC plane neer. Dat geeft een zeer fotogeniek en ietwat luguber sfeertje, prachtig dus.
Al dat lopen maakt hongerig dus bij de Skogafloss waterval een stukje gegeten en daarna door richting gouden circel. Ook hier weer een mooi gebied. Wa hadden nog tijd om de enorm grote Gullfoss waterval te bezoeken, echt groot en mooi in twee etappes. Daarna naar de overnachtingsplek. We slapen in een cottage op een nog werkende boerderij. Erg leuk, vanuit het restaurant kijk je de koeiestal zo in (gelukkig wel ramen er tussen... de koeien eten gezellig mee, ze zitten net aan het hooi). En een mooie familiegeschiedenis, vele oude foto's, etc. En ze maken van de eigen melk blijkbaar heel lekker ijs, dat gaan we zo maar eens uitproberen. Veel hoge bergen om ons heen en wat meer bewolking, dus kansen op Noorderlicht achten we klein, maar je weet t nooit.

• 02 Maart 2017 - 08:09

Marg: