Gletchers, meren en grotten - Reisverslag uit Kirkjubæjarklaustur, IJsland van Eric Lommen - WaarBenJij.nu Gletchers, meren en grotten - Reisverslag uit Kirkjubæjarklaustur, IJsland van Eric Lommen - WaarBenJij.nu

Gletchers, meren en grotten

Door: Lilian

Blijf op de hoogte en volg Eric

28 Februari 2017 | IJsland, Kirkjubæjarklaustur

Gletchers, meren en grotten.

Gisteravond moesten we het diner halverwege onderbreken voor het Noorderlicht. Na een oproep rende het hele restaurant naar buiten. 40 Spanjaarden waren compleet hysterisch en renden kakelend naar buiten. Wij dus ook er achteraan. En ja, daar wastie. Na wat geklungel met de camera's lukte het zelfs een fotootje te nemen. Vandaag hopen we op een nieuwe kans, maar eerst weer een actief dagje. Na een lekker ontbijt vertrokken we op weg langs de Zuidelijke gletchers. Het weer was perfect, een heerlijke zon en geen wolkje aan de hemel. Ook alle bergen helemaal vrij zichtbaar. Fantastische lamdschappen. Eerste grote stop het gletchermeer met de ijsrotsen van de gletcher. Dat werd een flinke mooie wandeling langs het meer. Naast zeer veel ijsrotsen ook heel wat zeeleeuwen die tussen de ijsbrokken kennelijk ook hun kostje bijeenvangen.
Daarna een korte lunch en nog naar het zwarte strand waar de ijsbrokken aanspoelen. Heel mooi, maar ook een echt doolhof. En moeilijk om tussen al dat ijs weer terug naar het pad te komen, dat was nog flink klauteren. Daarna op weg naar de excursie van vandaag, de ijsgrotten van de gletcher. Met een gigagrote reuzen jeep werden we via een zeer extreme weg naar de ijsgrotten gereden ( de banden van de jeep werden deels leeggelaten om het doenbaar te houden). Daar helmen op en crampons aan (erg handig, hadden we zelf eigenlijk moeten aanschaffen). Eerst naar een zwarte ijsgrot, zeer mooi en vooral ook zeer rustig. Het ijs is werkelijk fantastisch gevormd, bijna gesmolten glas, zeer mooi. Daarna naar de grote ijsgrot. Zeer mooi met blauw ijs, maar helaas ook zeer druk. Echt half Azie stond in die grot, ze waren er zelfs bruidsopnamen aan net maken (zucht.... en erg koud in zo'n wit niemandaljurkje). Jammer dus van de drukte, maar daar tussendoor wel mooi blauw ijs. Daarna weer de 4WD drive terug over de Gletcher.

Op de terugweg nog een stop met wandeling bij een fantastisch klein gletchermeer, echt absurd mooi groenblauw ijs. Niet van deze wereld. In deze omgeving zijn net de opnames geweest van Game of Thrones, en wij vermoeden dat deze lokatie weleens gebruikt zou kunnen zijn, echt filmmateriaal...En avontuurlijke tocht er heen en terug. Daarna terug naar ons barakkenhotel, voor hetzelfde eten als gisteren en hopelijk nog een noors lichtje.

• 01 Maart 2017 - 09:00

Marg:

Klinkt allemaal goed! Denk dat wij nog eens terug moeten maar dan in de winter!