Watervallen, gletschers en zwart zand - Reisverslag uit Kirkjubæjarklaustur, IJsland van Eric Lommen - WaarBenJij.nu Watervallen, gletschers en zwart zand - Reisverslag uit Kirkjubæjarklaustur, IJsland van Eric Lommen - WaarBenJij.nu

Watervallen, gletschers en zwart zand

Door: Lilian en Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric

27 Februari 2017 | IJsland, Kirkjubæjarklaustur

Vandaag de eerste dag trekken door IJsland. Het zuiden staat op planning. Na een ontbijtje vertrekken we rond half 9 met de opgaande zon de stad uit. Dat gaat langzaam aan daar alles in Reykjavik nog onder een dik pak sneeuw ligt. Eerst richting Selfoss. Daarvoor moeten we een bergpas over die door de sneeuw en harde wind nogal stormachtig is. De sneeuw jaagt over de wegen, soms, zeker bij tegenliggers, zie je even helemaal niets, behalve dat alles wit is. Het rijden gaat redelijk, meestal is er een aardig spoor om te volgen, op wat plekken na waar de sneeuw zich verzamelt. Maar de zon schijnt, dus het is heerlijk.
Richting Selfoss worden de wegen iets beter, minder hoge sneeuwlagen. In Selfoss doen we even inkopen bij de supermarkt, daarna nog een valpartij op de parkeerplaats (ijs) die gelukkig goed uit valt, en daarna een koffietje. En dan door, richting de waterval van Seljalandsfoss. Mooie stop, wel zeer link om de trappen omhoog te lopen naar de top, alles is puur ijs geworden. Daarna nog een stop bij Eyjafjallajökull, waar de uitbarsting in 2010 al het vliegverkeer voor weken heeft stilgelegd, nu allemaal mooie witte winterlandschappen. Daarna na Skogafoss, nog een mooie waterval met een flinke klim naar boven. Ook veel gladheid, maar net te doen. Best druk bij de stops, met name Azie heeft Ijsland duidelijk gevonden.
Na een snelle lunch en een wandeling richting strand gaan we door naar de kaap Dyhólaey, het meest zuideijke punt van IJsland, zeer mooi landschappen, rotsen, zeer ruwe zee, kliffen met vogels, indrukwekkend! Geldt ook voor de stop erna bij het zwarte strand van Reynisdrangar. Zeer mooi en weer een totaal ander landschap.

Daarna door naar de overnachtingsplek, voorbij Kirkjubaejarklaustur. Onderweg langs een grote gletscher, zeer impressive. We overnachten de komende 2 nachten ergens in te middle of nowhere, tussen bergen en heel veel sneeuw. De heldere nachten maken de kansen het Noorderlicht iets groter, al blijken die pas morgen en woensdag echt aanzienlijk te zijn. We staan op een wachtlijst, we krijgen een call als er idd iets te zien is. We gaan het zien. Eerst maar een happy hour drankje, daarna een hapje eten. In het hotel restaurant natuurlijk aangezien er binnen 20 km omtrek niets te krijgen is....