Van Osh naar Toktogul meer - Reisverslag uit Toktogul, Kyrgizië van Eric Lommen - WaarBenJij.nu Van Osh naar Toktogul meer - Reisverslag uit Toktogul, Kyrgizië van Eric Lommen - WaarBenJij.nu

Van Osh naar Toktogul meer

Door: Eric Lommen en Lilian Lechner

Blijf op de hoogte en volg Eric

14 Augustus 2015 | Kyrgizië, Toktogul

Vrijdag 14 augustus 2015 De wekker ging om kwart voor zeven af en we zaten al voor half acht aan ons ontbijt.
Om acht uur checkten we uit en vertrokken we voor een lange autorit met als einddoel het Toktogul meer. Maar eerst hadden we in het eerste uur nog een stop bij een van de weinige historische bezienswaardigheden van Kirgizië. In Uzgen stopten we bij een grote toren van veertig meter, die we in het halfdonker naar beklommen over grote hoge traptredes. Boven was er wel een geweldig uitzicht over de omgeving. Terug beneden aangekomen liepen we naar 3 mausolea uit de twaalfde eeuw. Die waren niet heel spectaculair, maar er waren wel nog fragmenten herkenbaar. Toch een aardig stopje.
We reden verder en zagen de omgeving langzaam veranderen, we kwamen steeds dieper in de bergmassieven en toen we een bergpas gepasseerd waren, zagen we buiten fantastische bergen de eerste beelden van het Toktogul meer en de Chickan vallei. Het water van het meer wordt o.a. in drie stuwdammen gebruikt voor de stroomvoorziening van Kirgizië.
Rond twee uur stopten we voor een late lunch bij een restaurantje en daar stond heerlijke verse forel op het menu, vers uit het meer. Met uien en brood en een kopje thee konden we er weer tegenaan. Het landschap was fantastisch, het leek een beetje de landschappen in Bolivia en Peru, maar ook op de streek Ladakh in India. Op weg naar onze overnachtingsplek stopten we nog om wat water en fris in te slaan voor de rest van de avond. Even voor vieren kwamen we aan.
Het was een drukte van jewelste want er waren twee grote groepen aanwezig, een huwelijksgroep en een andere met veel mensen in traditionele kleding. De tweede bleef ook eten en slapen, waardoor wij later op de avond niet daar in het restaurant van het hotel maar een paar honderd meter verder in een café gingen eten. Tot het etenstijd was, maakten we nog een wandeling door de omgeving.
Het eten was redelijk en we spoelden het weg met een potje bier. Toen reden we terug (jaja, met eigen chauffeur en vervoer wordt er niet gelopen.....) en doken we vroegtijdig onze zeer basic kamer in. Niveau Lakenzak... Nog een paar uurtjes lezen met op de achtergrond het kabaal van een stromende rivier en een lamp die iedere tien seconden van sterkte wisselt!

• 18 Augustus 2015 - 14:17

Marg:

Zijn jullie een beetje bij het afzien gedeelte van de reis gekomen? Tenminste ' niveau lakenzak', klinkt nou niet heel erg luxe. Maar heb toch nog geen medelijden met jullie...