Sightseeing Karakol - Reisverslag uit Karakol, Kyrgizië van Eric Lommen - WaarBenJij.nu Sightseeing Karakol - Reisverslag uit Karakol, Kyrgizië van Eric Lommen - WaarBenJij.nu

Sightseeing Karakol

Door: Eric Lommen en Lilian Lechner

Blijf op de hoogte en volg Eric

20 Augustus 2015 | Kyrgizië, Karakol

Donderdag 20 augustus 2015, Karakol

Na ons ontbijt wat door een uiterst "vriendelijke" oostblok vrouw werd neergekwakt, kwam onze chauffeur voorrijden voor een stadstoer van de belangrijkste highlights.
We begonnen met de in 1895 gebouwde houten Drieëenheidskathedraal. De kathedraal is gebouwd op de plek waar de eerste diensten in een yurt werden gehouden. De orthodoxe kathedraal is vooral aan de buitenkant versierd met houtsnijwerk. Door naar de Dungan moskee, de bijzonder vreemde moskee van de Uyguren, die uit China zijn gevlucht. De basis van de moskee is gebouwd zonder enige spijker te gebruiken. Aangezien het moskeebezoek volgens de Sharia gaat, moeten de vrouwen haren en lichaamsdelen bedekt hebben. Daarom hingen bij de entree grote mantels met cape, welke Lilian heel schattig stond en weer een mooie foto opleverde. De moskee leek nog het meest op een Chinese boedistische tempel. De volgende stop was het Przewalski museum, in onze beleving bekend van de Przewalski steppenpaardjes. Deze Przewalski bleek een Russische militair te zijn, die gedurende zijn loopbaan een ontdekkingsreis heeft mogen maken en daar veel succes mee heeft bereikt. Vervolgens heeft hij nog 3 andere ontdekkingsreizen gemaakt, waarbij hij tijdens de voorbereiding van een nieuwe tocht uit een lokale rivier in de buurt had gedronken en Typhus had opgelopen. Omdat hij daar ongeneeslijk ziek van werd, had hij de Tsaar een brief geschreven dat hij in Karakol begraven wilde worden in een simpel graf. En zo geschiede. Het museum bij zijn graf gaf wat details van zijn reizen, maar vooral zijn oude foto's van zijn reizen (o.a. Tibet) waren erg interessant. Alleen jammer dat we het museum in de verkeerde looproute hadden gedaan. Eerst zijn dood en dan terug naar zijn eerste reis, das weer eens wat anders

Tags: Karakol