Ashgabad, de 2e dag - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Eric Lommen - WaarBenJij.nu Ashgabad, de 2e dag - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Eric Lommen - WaarBenJij.nu

Ashgabad, de 2e dag

Door: Eric Lommen en Lilian Lechner

Blijf op de hoogte en volg Eric

01 Augustus 2015 | Nederland, Amsterdam

Zaterdag,1 augustus 2015

Ashgabad

Vandaag beginnen we beter toegerust aan de dag. We hadden gisteravond eindelijk geld kunnen wisselen en bij een lokaal supermarktje water en cola ingeslagen. Gelukkig geen camera bij het ontbijtbuffet en zo beginnen we net wat relaxter aan de nieuwe dag.
Het eerst gaan we naar de Grote Bazaar die tegenwoordig een stuk buiten Asgabad ligt maar behoorlijk modern uit zag. We begonnen bij de stallen met de geiten, schapen en kamelen. Na de eerste foto- en filmopnamen trokken we door naar de andere hallen. Lilian kocht een nieuw spiegeltje want de oude was in scherven tijdens de transporten van de afgelopen dagen. Je kon er bijna alles kopen, van beesten, kleding tot huisraad w.o. enorme tapijten. Hier werd ik ook voor het eerst door een Turkmeen gevraagd (in het Duits) of hij met mij op de foto mocht, de eerste Turkmeense selfie was een feit.
Na een paar uurtjes ouderwets shoppen was het tijd voor de volgende agenda, het mausuleum van Türkmenbashi. Ook in het mausuleum met een gouden koepel en wederom van wit marmer waren we helemaal alleen op het enorme terrein. Naast het mausuleum stond de grootste moskee van Türkmenistan en heel centraal-Azie, met plek voor 20.000 gelovigen. Ook hier liepen we alleen (totaal surrealistisch) tussen gebouwen en fonteinen met enkele wat bewaking. Het was een prachtig gebouw waar we alleen omheen mochten lopen, helaas niet naar binnen. De chauffeur bracht ons vervolgens naar de Russische bazaar, ook weer een enorme markt, en daarna even naar het kantoor van Turkmeense agent. Daar werden we gepolst of alles goed ging en na een gratis kop koffie en thee werden we teruggebracht naar ons hotel.

We kleedden ons om in onze zwemkleding en de namiddag brachten we aan het zwembad door onder het genot van een koud pilsje. Tis maar zwaar hier!
Tegen een uur of vijf vertrokken we naar onze kamer voor een verfrissende douche en nog wat lezen op een koele aircokamer. Tegen een uur of acht zijn we beneden gaan eten onder het genot van een koud pilsje. Al gauw ging de muziek harder en schuifelden de eerste dames al op de dansvloer. Dit ging de hele avond door, waarbij de meeste nieuwe dames van buiten het hotel kwamen. Blijkbaar was het hotel een geliefd zaterdagavonduitje. We hebben ons dit toneel een tijdje zitten bekijken en toen de tweede pot bier leeg was, was het tijd om naar onze kamer te gaan. De dag zat er weer op.

Tags: Ashgabad