Bukhara - deel 2 - Reisverslag uit Buchara, Oezbekistan van Eric Lommen - WaarBenJij.nu Bukhara - deel 2 - Reisverslag uit Buchara, Oezbekistan van Eric Lommen - WaarBenJij.nu

Bukhara - deel 2

Door: Eric Lommen en Lilian Lechner

Blijf op de hoogte en volg Eric

06 Augustus 2015 | Oezbekistan, Buchara

Donderdag 6 augustus, Bukhara

Om acht uur zaten we al op het prachtige ontbijtterras om nog een beetje te profiteren van de koelte. Ook de binnenzaal is prachtig en nog steeds volledig in oude stijl ingericht.
Maar goed, we gaan op pad. Als eerste stond de Ark op het programma, de burcht van de emir. De laatste heeft hier tot ongeveer begin twintigste eeuw geleefd, tot 1921 totdat de russen het hebben overgenomen. De emirs en khans hebben hier vanaf de 5e eeuw gezeten. In 1921 hebben de Russen hun hier weggebombardeerd en is de Ark een kleine ruïne geworden die later gedeeltelijk hersteld is. De kroningszaal, de gevangenis en het plein waar de executies plaatsvonden vonden we het interessants. Er is een intersssant verhaal van een engelsman die gevangen werd genomen en toen een tweede hem probeerde vrij te krijgen ook gevangen werd genomen omdat hij op de verkeerde wijze de emir had bejegend. Uiteindelijk zijn beide Britten na twee jaar gevangenschap op het voorterrein geexecuteerd. Er hingen nog foto's van beide Britten in een museum op de Ark.
De volgende stop was de moskee van de emir aan de andere zijde van het plein. We mochten zelfs even alleen naar binnen. Daarna gingen we naar een nabijgelegen park met daarin twee mausulea. Een was gekoppeld aan een heilig waterbron, en daar was het erg druk met locals die het heilig water kwamen drinken. Het tweede mausuleum was het oudste gebouw van de stad, gedateerd uit 905 nC wat nog steeds prachtig erbij staat door de stevige constructie.
Daarna een beziek aan de grote bazaar van de stad en daarna was het tijd voor een verkoelende lunch aan het meertje aan het centrale plein, gezellig tussen de locals.
Na de lunch ontsnapten we aan de hitte door een paar uurtjes terug te gaan naar onze hotelkamer. Dat was wel even lekker, afkoelen en een kort dutje.

We waren weer helemaal klaar om er op uit te trekken. Rond vier uur bezochten we eerst een mooi fotografisch museum met prachtige foto's van Buchara en haar inwoners. Daarna de oude wijkjes in op zoek naar een mausoleum. Dat bleek een gesloten ruine te zijn, maar de wandeling was aangenaam. Daarna op zoek naar HET juweeltje vam Buchara, de Char Minar, een klein gebouwtje met 4 prachtige torentjes/ minaretten uit 1807. Oorspronkelijk onderdeel van een medrassa, maar die was kennelijk al lang verdwenen. Het was even zoeken in de oude kriskras wijk, maar uiteindelijk vonden we um, een prachtig gebouw waar we heel relaxed een uurtje gezeten hebben. Daarna weer terug naar het centrale plein, eerst een hoop onderhandelen voor een goede wisselkoers op de zwarte markt, iets dat uiteindelijk mooi lukte. Daarna een heerlijk diner bij Manzifa, op een prachtig sfeervol dakterras. Het beste eten tot nu toe, morgen komen we terug!