Kochkorka - Reisverslag uit Kochkor, Kyrgizië van Eric Lommen - WaarBenJij.nu Kochkorka - Reisverslag uit Kochkor, Kyrgizië van Eric Lommen - WaarBenJij.nu

Kochkorka

Door: Eric Lommen en Lilian Lechner

Blijf op de hoogte en volg Eric

18 Augustus 2015 | Kyrgizië, Kochkor

Dinsdag, 18 augustus 2015 Kochkorka

Na een minder koude nacht dan de nacht hiervoor, stonden we tegen half acht op na om zes uur al even een korte toilethokje op de vlakte gedaan te hebben. Het was licht en de zon begon de koude langzaam te verdrijven.
Omdat het ontbijt nog niet klaar was, liepen we naar het meer. Omdat het windstil was, weerspiegelden de bergen aan de overzijde in het water en dat was een prachtig gezicht en leverde uiteraard mooie opnames op. Voor het gezamenlijke ontbijt met het ander nederlandse koppel kregen we pancakes en die waren best lekker. Op het eind kwamen ze nog met zelfgemaakte yoghurt op de proppen en die was zo top. Toen was het tijd om de spullen in de auto te laden en te vertrekken.
De totale reisafstand was ongeveer honderd kilometer, maar de eerste 50 gingen weer over slechte wegen en daardoor duurde de reis toch wat langer. Onderweg hielden we nog een aantal fotostops want de views van de bergen blijven spectaculair.
Rond half 12 kwamen we in Kochkorka aan bij ons guest house en het eerste wat we deden was onder de douche. Gewassen, geschoren en met frisse kleren aan voel je je toch een beetje herboren na een paar daagjes "primitief". Om 1 uur reden we met onze chauffeur en gids het plaatsje in voor een gezamenlijke lunch. Het gekozen restaurant was goed want het eten was lekker en we spoelden het weg met een lekker pilsje. In het restaurant kwam iets later een groep van 9 toeristen met hun gids en chauffeur naar binnen. De gids en chauffeur ( de vader van onze chauffeur) werkten voor dezelfde reisorganisatie dan de onze. Na de lunch reed de chauffeur terug naar ons guesthouse en wij liepen met onze gids richting bazaar. Haar vader was ook naar Kochkorka gekomen en nadat zij nog even ons de minder interessante moskee had laten zien, stuurden we haar terug naar haar vader en liepen wij naar het Russisch deel, naar onder andere een beeld van Lenin. Daarna terug naar ons guesthouse. Daar hebben we een hele tijd buiten in de schaduw gezeten bij 35 graden in de zon, internet bijgewerkt want YES ze hadden wifi, en lekker gelezen. Iets voor 6 uur een grote verassing, een grote truck met 20 grotendeels bejaarde Duitsers die er 'gezellig' bij komt. Nu zijn 2 toiletten en 2 douches ineens een drama.... Dat wordt gezellie, erg blij dat wij die douche vanmiddag al hebben gehad. En we hebben de enige stoelen in de buurt van de wifi, voorlopig zitten we hier nog wel ff...
Tja, wat is avondeten zonder een biertje? Dus nog in de resterende tijd voordat het avondeten klaar was verderop in de straat bij een winkeltje een anderhalf literfles lokaal bier gehaald. Wodka bleek goedkoper te zijn in het obscure winkeltje, maar we konden de verleiding weerstaan. Dit bierbrouwsel bleek uiteindelijk van een nog betere kwaliteit dan dat we in Son Kul hadden gehad. Het avondeten smaakte boven verwachting goed want eigenlijk wilde de chauffeur vanwege de slechte kwaliteit helemaal niet daar eten. Het werd zeer gezellig met geanimeerde gesprekken vooral door de chauffeur wat hij in de loop allemaal had meegemaakt met zijn toeristen. Na twee uur aan tafel gezeten te hebben gingen we toch allemaal naar onze kamers.