Sightseeing van Osh - Reisverslag uit Farg`ona, Oezbekistan van Eric Lommen - WaarBenJij.nu Sightseeing van Osh - Reisverslag uit Farg`ona, Oezbekistan van Eric Lommen - WaarBenJij.nu

Sightseeing van Osh

Door: Eric Lommen en Lilian Lechner

Blijf op de hoogte en volg Eric

13 Augustus 2015 | Oezbekistan, Farg`ona

Donderdag 13 augustus 2015, Osh

Na een raar samengesteld ontbijtbuffet vertrokken we om 9 uur met onze gids en chauffeur naar de highlights van Osh. Eerst naar het Cave museum voor een portie historie. Tja, een stapel opgezette dieren en wat poppen de mensen van de vuuraanbidders uitbeeldend. Geen toppertje dus!

De volgende stop was na een flinke klim de Suleiman Too berg met mooie vergezichten over de omgeving en een gladde steen waar jonge vrouwen vanaf gleden met hoop op een goede vruchtbaarheid. Op de top van de berg was een kleine moskee, de Dom Babura. Aan de andere kant daalden we weer af en beneden aangekomen liepen we naar een park waar een Yurt met drie verdiepingen stond. We gingen deze maar niet naar binnen omdat deze alleen maar vol stond met winkeltjes met snuisterijen.
Op onze wandeling kwamen we bij de Wedding place, een plek waar allerlei dure auto's buitenstonden die konden worden afgehuurd bij een bruiloft. Een dure Rolls Royce stond vooraan, veel lange limo's en amerikaanse auto's. We vervolgden onze weg door de Bazaar. We kwamen op plekken waar we gisteren nog niet waren geweest en dat was wel weer leuk.
Voor de lunch bezochten we samen met onze gids een Turks restaurant. De Turkse pizza was erg lekker en de keuze was dus geslaagd. We namen afscheid van onze gids en vlak in de buurt van ons hotel namen we nog een ijsje als toetje toe. Toen terug naar het hotel voor een paar uurtjes rust.
Tegen een uur of vijf kwamen we weer in beweging en nuttigden buiten eerst een lokaal biertje bij ons hotel. Dit was 11,5% en hakte er wel in. Daarom gingen we maar snel een stukkie lopen en liepen naar hetzelfde park waar we gisteren al geweest waren. Lilian moest haar schietkunsten oefenen en een behendigheidsspel. Dat viel toch ff tegen....
We liepen naar het Alien Ferry Cake, een groot rond gebouw waar pasgetrouwde stelletjes trouwfoto's konden maken voor een grote foto van allerlei lokaties, waaronder de Taj Mahal. Net alsof ze er zelf waren geweest. We liepen weer terug in het park en hadden weer zin in een pilsje. Na ff zoeken was een bar die bier serveerde (achteraf en redelijk gecamoufleerd) snel gevonden. Op zoek naar wat we vanavond zouden eten, kwamen we weer bij hetzelfde restaurant uit als bij de lunch. Het eten was weer goed en tijdens het eten werden we vermaakt met een relationele crisis naast ons. Gelukkig kwam alles dankzij de restauranteigenaar voor even alles goed en konden we gerust naar onze kamer. Nog een tussenstop voor een ijsje dat mis ging en over de toonbank klotste, maar uiteindelijk kwam ook dat goed.