P.E.I. Deel 2 Op naar Nova Scotia - Reisverslag uit Pictou, Canada van Eric Lommen - WaarBenJij.nu P.E.I. Deel 2 Op naar Nova Scotia - Reisverslag uit Pictou, Canada van Eric Lommen - WaarBenJij.nu

P.E.I. Deel 2 Op naar Nova Scotia

Door: Eric Lommen en Lilian Lechner

Blijf op de hoogte en volg Eric

10 Augustus 2014 | Canada, Pictou

Het ontbijt in ons semi-hotel B&B was weer goed en omdat we als eerste stel aan het ontbijt zaten, kregen we snel onze pannekoekjes en konden we daarna ook snel op pad. Vandaag staat het oostelijk deel van het eiland op het programma. Onze eerste stop was in een national park waar we gratis naar binnen konden want het personeel was nog niet wakker. We deden de mooiste trail eruit, de Dune Trail. Er was een lange houten boardwalk op pontons over een prachtig stuk wetland. Er stond een behoorlijk harde wind op weg naar de duinen. Deze duinen verplaatsen zich zo'n vier meter per jaar. We gingen over een duin het strand op. Daar werd je zo ongeveer gezandstraald door de wind. De zee was onstuimig en de woeste golven zorgden voor een flinke schuimlaag. Na de nodige foto's gingen we weer gauw naar onze auto want het weer was vandaag extra wisselvallig. Even een zonnetje, even wat regendruppels, een stortbuitje en dan plots weer droog. We stopten onderweg regelmatig voor foto's van een authentiek haventje en/of vuurtoren. We waren op weg naar het oostelijkste punt want daar stond een van de oudste vuurtorens, die pas in de jaren 90 omgebouwd was van bemand naar automatisch. Na een kop koffie en een muffin gingen we weer op pad. Omdat we de oudste vuurtoren in het zuiden nog wilden bekijken, moesten we een paar geplande stops schrappen en flink doorrijden. Na nog een paar stops vonden we bij Point Prim de oudste vuurtoren van het eiland en een mooi haventje. Nadat we daar hadden rondgekeken was het tijd om bij het Chowderhouse een lekkere kop chowder te consumeren. We waren royaal op tijd en gingen we op pad richting de ferry naar Nova Scotia. We kwamen daar rond drie uur aan en de veerboot zou om half vijf vertrekken. We hadden echter geen garantie dat we dan ook mee konden want het was al behoorlijk druk. We liepen naar de vuurtoren verderop en deze kwam ook op de foto. Terug bij de auto werd het wachten en dat deden we vooral lezend. Toen de ferry arriveerde, mochten alle rijen het veer op maar onze rij was allerlaatst. Het klopte niet helemaal met wie als eerste was gekomen maar wij mochten gelukkig nog net met de laatste vijf auto's de boot op. De overtocht ging goed want de zee was betrekkelijk rustig. Aan de overkant reden we de boot af en bij de eerste rotonde verreden we ons al direct. Met een paar kilometers en minuten later kwamen we bij onze B&B aan. De deur was open, de muziek stond aan maar na een halfuur nog steeds niemand die op ons gebel en geklingel reageerde. Net toen we weer weg wilden gaan kwam er iemand aan die ons onze kamer voor 1 nacht toewees. Nadat we onze bagage hadden gedropt reden we Pictou in voor een korte blik op de plek waar Nova Scotia is ontstaan; de Hector Heritage Quay. Hier zijn in 1773 de eerste schotten aan land gekomen, vanuit hier hebben ze Nova Scotia verder ontwikkeld. Na de eerste verkenning was het tijd voor ons diner. Bij Settlers Salt Water Café aan de pier smaakte het bier en de zalm uitstekend. Na het eten hebben we nog wat straten verkend en toen terug naar onze kamer.