maandag 26 juli New York - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Eric Lommen - WaarBenJij.nu maandag 26 juli New York - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Eric Lommen - WaarBenJij.nu

maandag 26 juli New York

Door: lilianeneric

Blijf op de hoogte en volg Eric

27 Juli 2010 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Maandag 26 juli 2010
Na een goede nachtrust en een ontbijtje bij Starbucks vertrokken we richting metro op weg richting ferry naar Statue of Liberty en Ellis Island. In de metro viel onze blik op een groep van 4 mannen gekleed in blauwe t-shirts met de opdruk Remunj. Zij kwamen dus echt uit Roermond en woonden zo’n 500 meter van ons af! Toeval bestaat echt. Toen we bij het ferrygebouw aankwamen werd het een beetje dringen want er stond al een grote groep mensen te wachten om naar het Vrijheidsbeeld en Ellis Island te gaan. We konden gelukkig met de eerste veerboot mee en vertrokken tijdig. Het weer was prachtig en we voeren vlak langs het Vrijheidsbeeld zodat we goede foto’s konden maken. Wij kozen er voor om niet met de grote massa bij het Vrijheidsbeeld uit te stappen maar direct door te varen naar Ellis Island. Dit is de plek waar tussen 1880 en 1923 zo’n 10 miljoen immigranten hoopten de USA binnen te kunnen komen. De audio tour was zeer informatief en we kregen een goed beeld van wat de immigranten bij aankomst allemaal meemaakten. Toen we daar zo’n beetje alles gezien hadden pakten we de boot terug op weg naar Ground Zero waar op 11 september 2001 de Twin Towers waren ingestort. Bij het WTC Memorial was een zeer indrukwekkende tentoonstelling van de persoonlijke tragedies die op dag hebben plaatsgevonden. We hadden ook een rondleiding geboekt rondom het terrein en onze gids was Bonnie Behrend, een vroegere nieuwslezeres van het Amerikaanse nieuws. Het meest indrukwekkende was toen de tweede gids zijn verhaal deed want hij was op die dag zelf in het gebouw geweest en heeft zijn personeel zelf geëvacueerd. Helaas was er maar weinig tijd voor zijn verhaal. Op de rampplek werd nu weer volop gebouwd aan het nieuwe World Trade Center.
Na deze ellende gingen we naar Trinity Church, een van de oudste kerken van New York. Daarna bezochten we Wall Street, het financiële hart, en Federal Hall, waar George Washington als eerste Amerikaanse president was gekroond. Ook bezochten we St. Paul’s Chapel, de kapel waar George Washington regelmatig kwam en tijdens 9/11 onbeschadigd uit de strijd kwam. De kapel was tijdens de graafwerkzaamheden naar overlevenden toevluchtsoord van reddingswerkers en in de kapel hangen nog steeds foto’s , briefjes en doeken die aan die dag herinneren.
We gingen op weg naar de Brooklyn Bridge, de wereldberoemde hangbrug die rond 1883 New York met Brooklyn verbond. Deze brug was toentertijd de eerste in zijn soort en is vooral om zijn architectonische waarde het meest bekend. Als voetganger loop je boven het niveau van de rijbanen. Na de Brooklyn Bridge gingen we op weg naar Peer 17 die we al vanuit de brug hadden kunnen zien liggen. Peer 17 ligt in het Seaport en Civic Centre. Aan de pier lagen allerlei restaurantjes en cafe’s en uiteraard moesten we even stoppen bij een terrasje met uitzicht over de haven. De corona’s smaakten uitstekend! Toen we ons eindelijk konden samenrapen vertrokken we richting little China en little Italy. Hier woonden de Chinese en Italiaanse immigranten in hun eigen buurten samen. De Chinezen zijn duidelijk succesvoller want zij beginnen de laatste jaren ook stukjes van little Italy in te pikken! Wij vonden het stijlvol Italiaans restaurantje en bestelden ons diner. Het knoflookbrood als voorgerecht was net zo groot als een pizzaformaat! Het eten was zo veel dat we een gedeelte terug lieten gaan. Als afsluiter van de avond zijn we naar een bioscoop op Times Square gegaan waar de film Inception met in de hoofdrol Leonardo DiCaprio speelde. Lilian kreeg de film niet helemaal mee, de alcohol was de schuldige. De film was rond half 11 afgelopen en toen zijn we via Times Square richting ons hotel gelopen want nog een redelijke wandeling werd. Nadat de elektronische apparatuur aan de opladers lag gingen we slapen.