Een actief dagje Montreal - Reisverslag uit Montréal, Canada van Eric Lommen - WaarBenJij.nu Een actief dagje Montreal - Reisverslag uit Montréal, Canada van Eric Lommen - WaarBenJij.nu

Een actief dagje Montreal

Door: Eric Lommen en Lilian Lechner

Blijf op de hoogte en volg Eric

01 Augustus 2014 | Canada, Montréal

We hadden gisteravond ons ontbijt al gekocht en met de koffie op de kamer waren we weer goed verzorgd. Na het ontbijt was het tijd om onze zwarte amerikaanse bolide om te gaan ruilen voor een Canadese. De omwisselplaats hadden we snel gevonden omdat we er gisteren op de een of andere wijze ook al waren geweest. We stonden aan de balie en kwamen er achter dat we alsnog vergeten waren de Mazda af te tanken. Gelukkig was hij 7/8 vol dus dat viel wel mee. Toen we de formaliteiten hadden geregeld, moesten we op zoek naar een grijze wagen. We zochten de hele parkeerplaats af en uiteindelijk bleek het dus een spierwitte Nissan te zijn. Het formaat was goed en we zullen er de komende twee weken best mee doorkomen. We reden de auto de parkeergarage in, even terug naar de kamer onze spullen pakken en toen op weg naar de fietsen. Montreal heeft het Bixi-systeem. Je gaat met je creditcard naar een terminal, bestelt een fiets voor 7 dollar voor de hele dag en krijgt dan een code. Je kiest een fiets uit en met de code ontgrendel je hem dan. Wil je later ergens stoppen, zet je hem weer in een Bixi-fietsenrek en na 2 minuten wachten zou je met je eigen creditcard weer een nieuwe fiets kunnen kiezen. We pakten onze fietsen twee straten vanaf ons hotel en fietsten richting het eerste eiland. Je fietst langs de oude haven en de industriegebieden daar omheen en dan de brug over naar Ille de Notre-Dame. Een kunstmatig eiland uit 1967 gebouwd voor de Wereldexpo. Hier is ook het Formule 1 circuit Gilles Villeneuve en daar hebben we een heel stuk overheen gefietst. Raar gevoel als je weet dat daar jaarlijks geracet wordt en jij daar nu fietst. Opvallend is trouwens hoeveel ouderen nog behoorlijk hard langs komen gefietst op een sportfiets. Als volgende stap maakten we de oversteek naar het andere eiland Ille St. Helene waar net het driedaagse muziekfestival Oshejaga met o.a. Arctic Monkees en Nick Cave was begonnen. Wij fietsten door naar de Biosphere uit 1967. Dit ronde gebouw was de bijdrage van Amerika aan de Wereldtentoonstelling en nu omgebouwd tot een museum over de biosfeer met mooie foto's en multimediale voorstellingen. Alvorens naar binnen te gaan namen een een hotdog als lunch. Het museum was wisselend interessant. We kwamen in een voorlichting terecht over het ontstaan van tornado's, maar de hele lezing was in het frans en dus gingen we er na 5 minuten vandoor. We liepen de andere zalen nog door en op het eind nog een 360 graden film gezien over migrerende vogels, mooie multimedia. In de top van Biosphere konden we het muziekfestival aardeg meevolgen. Na de Biosphere fietsten we over een andere brug terug Montreal in maar de aanloop was net te steil dus het werd een stukje omhoog lopen. Toen we weer bij de oude haven waren aangekomen vonden we dat we wel wat beloning verdiend hadden. Daar dus het terras op voor een portie nachos en een litertje sangria van witte wijn met blue curacao, en lekker even relaxen. Na een ruime pauze zijn we doorgelopen naar het winkelhart van Montreal bij rue st Catherine. Hier was het druk en gezellig. Je kon ook de ondergrondse winkelcentra in, een hele andere winkelstad onder de bovengrondse stad. Maar de zon was te verleidelijk om lang binnen te blijven. Via een wandeling kwamen we bij het minder chique winkelhart van de stad uit, aan de andere kan van Rue st Catherine. Daar lonkte een terras met heerlijke biertjes en een licht diner van Franse uiensoep en knoflookstokbrood, de Franse roots zijn duidelijk aanwezig hier. Dit terras bleek een uitstekende manier om de dag af te sluiten. Nog een flesje wijn gekocht om de dag in stijl af te sluiten en daarmee terug naar het hotel. Die laatste wandeling bleek door het zeer levendige gay center van Montreal te gaan, erg leuk om doorheen te lopen en alle types en activiteit te bekijken.