De laatste dag in de provincie Québec - Reisverslag uit Campbellton, Canada van Eric Lommen - WaarBenJij.nu De laatste dag in de provincie Québec - Reisverslag uit Campbellton, Canada van Eric Lommen - WaarBenJij.nu

De laatste dag in de provincie Québec

Door: Eric Lommen en Lilian Lechner

Blijf op de hoogte en volg Eric

06 Augustus 2014 | Canada, Campbellton

Het is onze laatste dag in de provincie Québec en we gaan vandaag op weg naar de volgende provincie New Brunswick. Maar eerst ons ontbijt. We waren de eersten bij onze spraakzame gastvrouw en we kregen naast de lekkere koffie een vers eitje gebakken op de warme toast. Tijdens ons ontbijt schoof er een stel uit Novia Scotia aan en die tipten ons naast onze Bed and Breakfast de berg omhoog te rijden/wandelen want daar waren een paar mooie wandelingen. Dat leek ons wel wat en nadat we afscheid hadden genomen, reden we een stukje de berg St. Anne omhoog. We liepen eerst de trail waarbij je steeds op grotere hoogte mooi uitzicht had op de baai en vooral op de alleenstaande rotsformatie Rocher-Percé. Ondanks dat het nog vroeg was, was het al aardig zweten bij de flinke klim. Te voet was de enige optie, met de auto kon je ook alleen met een 4/4 naar boven. We liepen de trail naar de top waar het beeld van St. Anne met een soort buitenkerkje stond. Toen het hier drukker begon te worden was het voor ons tijd om weer naar beneden te lopen. In het stadje Percé zelf zijn we naar de grote rots gewandeld en hebben we de pier bezocht. We gingen op weg en stopten regelmatig om van de prachtige views te genieten. Om half een moesten we ook weer eens wat in de brandstoftank gooien en toen we wilden afrekenen in het nabijgelegen supermarktje zagen we uitnodigende salades liggen. Nadat we hadden afgerekend reden we naar een mooie stopplaats langs de kust en genoten van onze lunch.
Ook in het tweede deel stopten we regelmatig. We stopten ergens bij een panoramische view en daar was ook een wandeling langs een stukje wetland. Tijdens de wandeling zagen we diverse herten, eerst drie nog redelijk in het begin en meer naar het einde nog eentje. Toen we terugliepen schoten er weer twee weg. Dit maakte de wandeling extra leuk. Tijdens onze heel rit bleef het uiteindelijk droog ondanks dat het wel een tijdje erg dreigend bewolkt was. Daarna onderweg nog een haventje met vuurtoren en pier bezocht. Tegen vijf uur (daar was het inmiddels zes uur omdat de klok een uur vooruit ging in New Brunswick) waren we in Campbellton en na ons lekker te hebben opgefrist en schone kleren aan te hebben getrokken, vertrokken we voor het diner bij de lokale pizzeria. Het eten en de biertjes smaakten uitstekend en de dag zat er al weer bijna op.