Een heerlijk natte reisdag op weg naar Percé - Reisverslag uit Perce, Canada van Eric Lommen - WaarBenJij.nu Een heerlijk natte reisdag op weg naar Percé - Reisverslag uit Perce, Canada van Eric Lommen - WaarBenJij.nu

Een heerlijk natte reisdag op weg naar Percé

Door: Eric Lommen

Blijf op de hoogte en volg Eric

05 Augustus 2014 | Canada, Perce

Vandaag weer een lange reisdag met eindbestemming Percé. Omdat we onze overnachting zonder ontbijt hadden geboekt en eigenlijk een beetje standaard bij een hotel niet ontbijten in het hotel zelf, wilden we vandaag daar toch weer eens een uitzondering op maken. We liepen naar de ontbijtzaal waar we al snel een tafeltje bij de raam kregen. Koffie werd ingeschonken en we kregen de menukaarten. We wilden iets à la carte bestellen maar toen zei de serveerster al: we hebben ook een ontbijtbuffet en ze verdween en liet zich vervolgens een kwartier niet meer zien. Uiteindelijk zijn we toen maar iets van het buffet gaan halen en quasi bevreemd kwam serveersterbitch langs en zei: och, hebben jullie toch voor het buffet gekozen!!! Lilian was zeer blij toen ze bij het afrekenen toch extra voor een tip voor de goeje service moest betalen. Enfin, op weg want we hadden nog een lange weg te gaan. Tijdens het eerste stuk van de reis maakten we diverse fotostops voor de mooie vergezichten, een toiletstop, en om half 11 een koffiestop bij Tim Hortons met een muffin Fruit Explosion. Tevens bezochten we al voor de lunch twee vuurtorens waarbij de eerste een mooi rode uit begin 1900 was en de tweede aan de voet werd verpest door een dikke Canadees die er zo'n beetje zijn auto tegenaan had geparkeerd. Tegen een uur of een kregen we trek en stopten bij een semi frituur en bestelden daar twee hamburgers. Na er een kwartier op gewacht te hebben bleken deze vulling voor een holle kies en zelfs de hamburgers van McDonalds smaken nog beter. Maar goed, we hadden weer wat in de maag. Het was ondertussen al een tijdje aan het regenen en we stopten even in een droge periode bij de derde vuurtoren. Ook daar had een onbeholpene zijn auto net zo geparkeerd dat het bijna onmogelijk was om vanuit de beste hoek een mooie foto van de vuurtoren te maken. We reden trouwens al urenlang langs de kust en het uitzicht was adembenemend en helemaal geen straf om hier te rijden. We wilden nog wat cashgeld pinnen maar dit was nog helemaal niet zo makkelijk omdat de banken hier allemaal onbekende namen hebben en in de meeste dorpen maar heel kleine vestigingen. Uiteindelijk zag ik de juiste naam in het ene dorpje maar was de bank al voorbij en lon niet meer stoppen door de achtervolgers. In het volgende dorpje zagen we het bekende uithangbord en toen was het bingo! Onze laatste halte voordat we naar onze B&B zouden rijden was het Parc National Forillon. Inmiddels goot het buiten en we stonden honderd meter van de entreeplek af en hebben ons omgedraaid. Eerder waren we bij het informatiecentrum geweest en hadden een kaart met wandelroutes meegenomen. We besloten toch een korte wandeling buiten het park naar een waterval te doen om ff de benen te strekken en toen we deze trail aan het lopen waren stopte het tijdelijk met regenen. We besloten toen toch het park in te gaan, entree te betalen en rechtstreeks naar de highlight van het park, Cap Bon Ami, te rijden. Hier zie je diverse baaien in de Golf van St. Lawrence met kleine eilandjes in het water waar vogels nestelen en aan de kant grote rotsblokken waar het water tegenaan klotst. Het landschap was fantastisch en we hebben dan ook veel foto's gemaakt. Toen we terug naar onze auto liepen begon het weer te regenen en waren we blij dat we de juiste keuze hadden gemaakt want de Cap Bon Ami hadden we niet willen missen. We reden nu op de kortst mogelijke weg naar ons verblijf maar we werden constant opgehouden door wegwerkzaamheden. We hebben op 1 plek zelfs twintig minuten stilgestaan. We kwamen safe in Percé aan en kwamen over een heuvel en hadden de eerste indrukken van de enorme rotspartij waar Percė bekend om is. Met behulp van de navigatie hadden we onze overnachtingsplek snel gevonden en werden begroet door een niet zo spraakzame gastvrouw. De kamer was prima en we kleedden ons snel om om te gaan eten. We konden bij het eerste restaurant de verleiding nog weerstaan om hier direct binnen te gaan, maar bij het tweede was het prijs. Het eten was erg lekker en de liter wijn ook! Na het eten liepen we de hoofdstraat van het dorpje met diverse motels, hotels en eetgelegenheden door. Toen we de straat gezien hadden, was het terug naar de B&B en naar bed.