Washington, Gettysburg en Lancaster - Reisverslag uit Lancaster, Verenigde Staten van Eric Lommen - WaarBenJij.nu Washington, Gettysburg en Lancaster - Reisverslag uit Lancaster, Verenigde Staten van Eric Lommen - WaarBenJij.nu

Washington, Gettysburg en Lancaster

Door: lilianeneric

Blijf op de hoogte en volg Eric

31 Juli 2010 | Verenigde Staten, Lancaster

Donderdag 29 juli 2010 Washington

Vandaag op deze drukkend hete dag gaan we richting Supreme Court, Capitol en White House. Omdat het ontbijtbuffet in ons hotel maar zeer minimaal was en van een bedenkelijk niveau besloten we onderweg ons ontbijt te kopen. Ons hotel verzorgde een shuttlebusdienst naar Union Station, een groot treinstation. Daar ontbeten we eerst en vertrokken toen richting Supreme Court. Het gebouw was mooi maar we konden er niet in. Vervolgens gingen we op weg naar het Capitool. Daar aangekomen moesten we weer door de strenge controle en mocht Lilian de zak dropjes en een flesje zonnebrandcrème niet mee naar binnen nemen. Deze verdwenen dus helaas in de prullenbak. Toen we onze entreekaartjes hadden moesten we allemaal een sticker met de entreetijd op onze kleding plakken, wij waren de groep van 9.20 uur. Vervolgens kregen we een film te zien over het ontstaan en het belang van het Congres en de Senaat. Na deze informatieve film werden we in groepen verdeeld en kregen een hyperactieve gids toegewezen die eerst een kwartier bezig was voor iedereen werkende headsets te regelen. Uiteindelijk lukte dit en kregen we een rondleiding door allerlei vertrekken waar vroeger het congres en de senaat vergaderden en een grote hal met allerlei beelden van staatslieden erin. We hadden genoeg “gecapitoold” en vertrokken naar het Washington Monument, de grote obelisk ter ere van George Washington, de eerste president. In de buurt lag het World War II Memorial ter ere van de slachtoffers en overlevenden van de Tweede Wereldoorlog. Hier zag je veel veteranen rondlopen of rondgereden worden. Op weg naar het Lincoln Memorial kwamen we eerst nog bij het Korea Monument, een bekende beeldengroep van soldaten in regenjassen en gevechtuitrusting. Na vele foto’s kwamen we bij het Lincoln Memorial ter ere van President Abraham Lincoln. Op de trap van het gebouw hield Martin Luther King in 1963 zijn beroemde redevoering “I have a dream”. We waren net in het gebouw toen het onweer losbarstte en het keihard begon te regenen. Iedereen die in de buurt was kwam gauw schuilen. Toen de ergste regen in eerste instantie was afgelopen liepen we richting Vietnam Monument. Hier staan langs een lang pad op grote platen alle namen van de gevallenen gegraveerd. Indrukwekkend als je de massaliteit zo ziet. En toen begon het weer te regenen zodat we weer gedwongen werden te schuilen. Op een gegeven moment brak de zon weer door de wolken en vetrokken we naar Arlington National Cemetery. Hier liggen meer dan 200.000 graven waaronder ook de graven van John F. Kennedy, Robert F. Kennedy en het Monument van de onbekende soldaat, dat traditioneel wordt bewaakt door soldaten van de infanteriedivisie. Op Arlington worden vaker filmopnames gemaakt voor militaire begrafenissen. De meeste graven zijn per tijdvak en militair onderdeel geordend.
We zijn met de metro terug gegaan naar Union Station en hebben daar gedineerd. Daarna werden we weer opgehaald door de shuttlebus van ons hotel. Bij aankomst bij het hotel kochten we nog een Corona afzakkertje en mede daardoor lukte het slapen uitstekend.

Vrijdag 30 juli 2010 Washington – Gettysburg – Lancaster

Vandaag na een kop koffie en een muffin uitgecheckt en vertrokken we richting Gettysburg. Dit moest vooral een dag in historisch perspectief worden. Bij Gettysburg heeft een 3 daagse veldslag tussen de Noordelijke (Unionist) en de Zuidelijke (Confederates) legers plaatsgevonden. Tijdens deze veldslagen zijn tienduizenden doden gevallen en de uiteindelijke winst van de Noordelijke legers heeft gezorgd voor afschaffing van de slavernij. Ons vertrek uit Washington ging niet vlekkeloos. Toen het eindelijk gelukt was de 6 baans highway op te komen hadden we na circa een kwartier al een probleem. De weg die we in moesten was geblokkeerd en er was een omleiding. Onze navigatie stuurde ons in een grote bocht en dat kostte een hoop tijd en energie extra.
Toen we in Gettysburg aankwamen gingen we eerst naar het Visitors Centre. Daar hoorde een film bij de selfguided drive tour. De film met de stem van Morgan Freeman legde duidelijk uit hoe de tegenstellingen tussen de beide kanten was ontstaan en hoe het uiteindelijk tot escalatie kwam en waar dit plaats vond. Op Cemetery Hill heeft de meest bloedige veldslag plaatsgevonden. Na de film liepen we nog door het inpandige museum en na de lunch was het tijd om met onze auto de meest historische plekken te bezoeken. Aan de hand van een gemarkeerde kaart kon je op diverse plekken stoppen en zag de diverse heuvels en landschappen waar de legers zich hadden verschanst en uiteindelijk de oorlog in trokken. Vanuit een hoge uitzichttoren kon je mooi over het hele gebied heen kijken. Daar in de buurt lag ook de farm van Theodore Roosevelt die na de 2e Wereldoorlog de farm had gekocht. Bij het eindpunt aangekomen was het tijd de auto voor de eerste keer bij te tanken. Toen was het tijd de weg te vervolgen naar Lancaster. Lancaster is een van de oudste steden landinwaarts van de VS. Het gebied van Lancaster wordt bewoond door de Amish. Onderweg hadden we nog 2 fotostops bij de 2 overdekte bruggen waar de staat er vroeger 1500 van had. Ons hotel (Lancaster Arts Hotel) was een ontzettend mooi verbouwd tabaksdepot en wij kregen een geweldige kamer met breed bed, whirlpool en uitgebreide mooie badkamer. Het is afzien hier hoor!
Toen we de bagage op onze kamer hadden achtergelaten gingen we Lancaster verkennen. Dit bleek een knus artistiek centrum te hebben en op een gezellig terrasje was het ff tijd voor een pintje. Helaas hebben we geen Amish in de stad gezien. Na een goed gebakken steak in het restaurant van ons hotel trokken we ons terug op onze kamer.

• 01 Augustus 2010 - 15:32

M & E:

wij zijn ondertussen ook weer terug zodat we jullie avonturen kunnen gaan volgen... veel plezier!!