Lekker wandelen door Quebec - Reisverslag uit Québec, Canada van Eric Lommen - WaarBenJij.nu Lekker wandelen door Quebec - Reisverslag uit Québec, Canada van Eric Lommen - WaarBenJij.nu

Lekker wandelen door Quebec

Door: Eric Lommen en Lilian Lechner

Blijf op de hoogte en volg Eric

03 Augustus 2014 | Canada, Québec

Vandaag staat de wandeling Inside the Walls op het programma die we gisteren bij de plaatselijke VVV hebben gehaald. Eerst uiteraard een ontbijtje. We hadden in ons apartement al een pot koffie gezet en opgedronken en togen daarna de stad in. Bij een restaurant op de hoofdstraat was nog plek en we bestelden ons ontbijt. Ik had een omelet maar kreeg er ook aardappeltjes en fruit bij. We gingen in ieder geval met een flink gevulde maag naar buiten en een ochtend tussendoortje zat er vanochtend echt niet bij. De wandeling startte bij het hotel Chateau Frontenac. We begonnen op deze zonnige ochtend met het bezoek aan het Musée du Fort over te slaan. Iets verder op stond het standbeeld van Samuel de Champlain, de stichter van Quebec. Op het terras Dufferin kun je door glazen constructies nog oude constructiedelen van het oude fort wat er eerst lag. Via de Governor's Promenade, Battlefields Park en Place d'Armes liepen we geleidelijk naar het lagere gedeelte, de benedenstad van Quebec. Hier woonden vroeger meer de werklieden, terwijl de adel in de bovenstad woonden. Na een bezoek in de vele straatjes van de beneden stad konden we de trappen (genaamd breek-je-nek) weer omhoog ploeteren naar de bovenstad. We kwamen langs allerlei kerken waaronder de Cathedral Holy Trinity (anglicaans), de St. Andrew's Presbyterian Church en de Notre-Dame de Québec Basilica-Cathedral. Verder liepen we over het grote complex van de Ursulinen zusters. Tijdens onze route kwamen we toch weer bij de hoofdstraat uit en daar was onze lunchstop, een gedeelde portie nacho's gecombineerd met een Ceasar salade. Het lopen van het tweede deel van de route ging uiteindelijk veel makkelijker na de liter sangria! We kwamen tijdens de wandeling in de buurt van ons hotel maar besloten de wandeling helemaal af te maken en terugkomend bij Frontenac was het warm genoeg voor een lekkere smoothie. Aangesterkt liepen we wat straten buiten de wallen door en ontdekten daar Grande Allee, de uitgaansstraat van Quebec. Heel veel restaurants en terrassen, met ook een vestiging van de drie brouwers. Aangezien op het terras nog net een tweepersoons tafeltje vrij was en en het bijna vier uur was, mochten we van ons zelf aan het bier. Je kon hier heerlijk loeren want het was een erg drukke en gezellige straat waar veel te doen was en mensen van allerlei allooi voorbijkwamen. Na een aanvullend pilsje besloten we hier ook te blijven eten (op alle terrassen waren wachtrijen voor een plekje) en de uiensoep met knoflookbrood smaakte goed. Nadat we betaald hadden, gingen we op zoek naar ons ontbijt voor morgenvroeg. Het worden bijna 5 uur rijden en we hadden op de parkeerplaats afgesproken voor negen uur de auto op te halen. Eerst nog een leuke straattheater voorstelling van ene Monsieur René bekeken, was erg grappig. Toen we daarna de croissants en joghurtjes hadden ingeslagen liepen we terug naar ons hotel. Vanavond nog een blikje cola, douchen en dan zit de dag er weer bijna op!