Ferndale en Avenue of the Giants - Reisverslag uit Ferndale, Verenigde Staten van Eric Lommen - WaarBenJij.nu Ferndale en Avenue of the Giants - Reisverslag uit Ferndale, Verenigde Staten van Eric Lommen - WaarBenJij.nu

Ferndale en Avenue of the Giants

Door: Lilian & Eric

16 Augustus 2017 | Verenigde Staten, Ferndale

Vanochtend een simpel ontbijtje bij de Beachcomber en met de mok koffie naar buiten. Op het terras de gashaard aangemaakt en bij de warme haard de koffie opgedronken. Het was fris en mistig. We werden aangesproken door een Amerikaans stel en zij maakten ons attent op de Glass Beach die vlakbij lag. We dachten dat het verder weg zou zijn, dus we besloten er te voet naar toe te gaan. Zij vonden het heel raar dat wij de kilometer naar het strand te voet wilden lopen en niet met de auto reden, ze deden erg hun best om ons de auto in te krijgen... na ruim 10 minuten lopen daar aangekomen daalden we met wat klauterwerk af naar het strand en er lagen inderdaad nog steeds flink wat kleine glasfragmenten. Na een paar fotootjes en wat raapwerk weer terug naar ons hotel en bepakt gingen we op weg naar Ferndale. Eerst langs de kust waar het koud (13 graden!!) en mistig was, maar de uitzichten op de kust waren prachtig. En de weg was een en al zigzaggen, met af en toe een fotostop of een stop vanwege wegwerkzaamheden. En zodra je verder dan een kilometer inland reed, scheen de zon heerlijk en was het zo'n 10 graden warmer.
De planning voor vandaag was terug naar de 101 en dan naar de historische Avenue of the Giants, met de grote redwood trees. De eerste stop was bij het Chandelier Drive Thru Tree Parc. Daar kun je met je auto door een giga nog levende redwood tree rijden. Prachtig plaatje. Wij sukkels reden het park in en voor de grote boom waar de bedoeling was dat je er met je auto doorheen reed, sloegen wij ervoor af. Die golf past nooit dachten wij. Toen wij de volgende - allemaal veel grotere - auto's er wel doorheen zagen gaan, deden wij dit alsnog., maar dus weer achter aansluiten. Met ons relatief kleine en smalle VW Golf ging dit zelfs zonder de spiegels in te klappen, de meeste auto's moesten dit wel doen. Daarna tanken en een snelle Subway lunch in een van de kitchy stadjes op weg naar de Avenue. Veel verlopen types daar...

Daarna dus de Avenue of the Giants, wat kleine stopjes tussen de grote jongens, en daarna twee hikejes bij het bezoekerscentrum en bij de Founders tree, waar ook de langste boom ligt, die in 1991 omgevallen is. Meer dan 1000 jaar oud, meer dan 100 meter hoog... indrukwekkend.

Genoeg bomen voor de dag, op naar Ferndale. Dat bleek een erg leuk en mooi stadje en we zaten in een prachtig authentiek hotel. Voor het diner dachten we aan de Ivanhoe saloon, maar die bleek gesloten. Aan de overkant lag het chicque Victorian Inn, dan daar maar naartoe. Dat bleek een prima keuze. Live piano muziek (raad de film...), heerlijke clam chowder, geweldige pasta en een prachtig lokaal flesje wijn. En leuke gesprekken met locals. Na het uitgebreide diner nog een leuke wandeling door het dorpje. Kerkhof, mainstreet, etc. Huisjes zijn hier prijzig, maar dan heb je ook de American Dream, compleet met mooie witte picket fence rondom je Victoriaanse stulpje. Daarna terug naar het hotel, nog even het laatstste Trump-nieuws (niet normaal.....) en genoeg voor de dag.