From Bandon to Portland - Reisverslag uit Portland, Verenigde Staten van Eric Lommen - WaarBenJij.nu From Bandon to Portland - Reisverslag uit Portland, Verenigde Staten van Eric Lommen - WaarBenJij.nu

From Bandon to Portland

Door: Lilian & Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric

19 Augustus 2017 | Verenigde Staten, Portland

Nou, Eclipse fever has taken over everything... geen gesprek meer te voeren of het gaat over de eclipse. Ze verwachten drama's. Een miljoen mensen die naar Oregon komen voor de Eclipse.... Zo staan er borden dat je niet mag parkeren op de highway, de radio waarschuwt dat je noodvoorraden moet inslaan, hoe je je eten moet koelen, wat je moet doen als voorbereiding, dat je vooraf getankt moet hebben (want de kans is groot dat er geen benzine meer is). Mogelijk gaat de stroom uitvallen, omdat die deels o.b..v zonneenergie is. Veel winkels gaan dicht, files richting de 'zone'. Meest gedraaide nummers op de radio: Total eclipse of the heart en Darkside of the moon. Kortom, een groot avontuur hier, zeker nu we in de 100% zone komen. Het is allemaal wat groter dan we gedacht hadden, dus we beginnen nu zelf ook te plannen. Hoe laat moeten we vertrekken uit Portland als het zo'n drama gaat worden? Eten meenemen (het is om 10 uur in de ochtend....)? Kun je wel zomaar een grote parkeerplaats oprijden of gaan ze entree vragen (er komen berichten langs van 100$ voor een parkeerplek... Alle campings, hotels etc zijn compleet overboekt, nergens nix meer te krijgen. Kortom, fun fun fun... en daartussen proberen we nog iets van Oregon te zien.

Dat lukt overigens best aardig. Vanmorgen was het weer helemaal helder in Bandon, dus een mooie flinke ochtendwandeling gemaakt over de beaches, prachtig! Nog steeds wel fris, maar geen mist en geen smoke, perfect dus. Na de wandeling en een koffie vertrokken we noordelijk naar Newport over de 101, nog steeds heel scenic. Eerste stop in de Dunes voor een hike. Heel mooi, maar man dat was pittig in die mulle zand zo'n duin omhoog. Mijn kuiten weigerden op een bepaald moment, afzien maar mooi. Daarna naar het Heceta Hood Lighthouse, mooi strandje en leuk hikeje naar het lighthouse. Daarna wat creamcheese knackebröd als lunch en weer verder. Volgende stop was de devils Churn, een kloof waar de zee woest naar binnen stroomt, leuke hike. Daarna door naar Newport, naar het oudste houten Yaquina Bay Lighthouse van Oregon, uit 1871. Daar bij Newport het land in richting Salem, daar gaan we vast eens kijken wat de opties zijn voor de Eclipse maandag, daarna door naar Portland.

Salem lijkt allerlei opties te hebben, voorals nog gokken we op een Safeway parking, zou moeten kunnen werken. Door naar Portland, opvallend niet druk als we de stad binnenrijden, geen enkele file, in een keer door. Kamer in motel is prima, stukkie lopen naar het centrum, maar gratis parkeren en een prima kamer. Vanavond eten in de buurt, morgen een hele dag om Portland te verkennen.

Voor het eten gaan we naar een goede thai, zeer hoog in de Tripadvisor top. Begonnen als foodtruck, maar inmiddels zo succesvol dar ze een zaakje hebben geopend. Eric had een mild gerecht, mijn versie was zo spicy dat ik een half uur gevoelloze lippen had. Wel erg lekker. Daarna na een brewery vlak bij het motel, de Burnside Brewing co. Erg lekker bier en heerlijk om buiten te zitten met een pint. En dus nog maar eentje om de avond goed af te sluiten. Leuke stad, dat Portland.